Tuesday, November 9, 2010

MILIK AKUKAH HATI ITU??

Milik siapa hati ini???

Tatkala aku mendambakan hadirnya cinta seseorang....

Aku hanyut dibuai arus angan- angan...

Tanpa kusedari, aku makin menjauhiNYA...

Semakin kucuba mencari kembali diriku yang telah lama hilang itu, aku semakin buntu...

Tiada cahaya yang menyinari jalanku...

Membantu aku menyuluh kegelapan yang memesongkan aku...

Puas sudah kuredah lautan cinta yang aku cipta ini,

Namun samar yang menyapa, menyelubungi dan menghantuiku...

Ya Allah, bilakah semua ini akan berakhir???

Bilakah saatnya akan kutemui semula diriku yang hilang itu?


Hanyut... makin hanyut..

Sepi...makin mendampingi,

Tarbiyyah itu, makin menghilang

Dek rakusnya hatiku mengejar duniawi ini.

Berdosakah dikau wahai dunia? Atau akukah yang salah dalam melewati isi hatimu wahai dunia?

Diri...sampai bila kau akan begini?

Sampai bila sang nafsu harus merajai hatimu itu?

Sampai bila sang nafsu itu harus meratah tarbiyyahmu itu?

Sampai kapan pun, selagi tak kutemui cahaya itu,





Selagi itulah ku kan terus hanyut melewati fatamorgana di bumi fana ini.

Cahaya itu....

Makin malap

Cahaya itu...

Makin mengecil

Cahaya itu...

Makin suram.

Bangun! Bangunlah wahai diri,

Jalannya terbentang luas,

Meminta engkau melaluinya,

Tanpa menoleh lagi masa gelapmu.

Bangkit, hayunkan langkahmu!

Langkahan seorang mujahid, berani melawan musuh yang merantai jiwanya

Langkahan seorang abid, yang menyesali segala kesalahannya

Butuh, bisa meruntuh egomu.

Masuklah pintu rahmat Ilahi...

Sabarlah jiwa, walau dugaan menimpa...

Bukan semudah yang disangka

Andai jatuh, bangunlah semula

Kumpulkan segala kekuatan yang ada,

Ingat janji Allah yang maha kuasa,

Barangsiapa yang bersabar dengan ujiannya,

Maka akan ku ganjarkan balasannya berlipat kali ganda yang tiada tandingnya di syurga sana.

Meniti kehidupan, bukanlah semudah yang disangka..

Bertatih, merangkak dan berjalan

Semuanya memerlukan kesabaran dan kesungguhan.

Tanpa mengeluh dan berputus asa,

Semuanya dijanjikan ganjaran

Moga hikmah yang terselit dalam khazanah makrifat Ilahi.

Bisa menjadi wadah kekuatan diri.




>>>> 3.57 am (sabtu)>>>>>
INGATAN BUAT DIRIKU....

No comments: