Monday, March 15, 2010

Salam sedingin qutratunnada yang menitis membasahi bumi..... Alhamdulillah, aku masih lagi bernyawa dan bisa menikmati nikmat-Nya. Maha suci Allah yang Maha meniliki segala kesempurnaan. Kalau aku bukanlah hambanya yang tahu menghargai segala nikmatnya, tentulah aku ini tergolong didalam golongan yang kufur nikmat.(na'uzubillahi min zalik).
(Ibrahim:7). وإذ تأذّن ربّكم لئن شكرتم لأزيدنّكم ولئن كفرتم إن عذابي لشديد
Ya Allah, sepanjang minggu ini, kurasakan tiada upaya untuk aku teruskan perjuangan hidup merentasi arus cabaran yang mendatang. Pelbagai ujian yang menimpa diri ini tatkala aku hampir- hampir tersasar jauh darimu. Mungkin inilah yang dikatakan kifarah bagi segala kekhilafan dan kealphaanku terhadapMu ya Tuhanku. Teringat kata- kata yang aku baca dalam takwim harianku yang juga merupakan mafhum daripada hadis Nabi (saw) yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang berbunyi:
"Tidak ada Muslim yang ditimpa kesusahan , kesakitan yang berlanjutan, krisauan, kesedihan, kecederaan atau kekhuatiran ataupun oleh duri yang mencucuknya melainkan Allah akan menjadikannya sebagai ganti rugi bagi dosa- dosanya..."
Ya Allah, maha berat balasanMu. Ini baru di dunia, di Mahsyar kelak??? Entahlah, mungkin lebih pedih balasanNya jika dibandingkan dengan kifarah yang di berikan di dunia ini.
Exam makin menghampir, namun aku masih lagi tidak memulakan langkah untuk menuju kepadanya. Hilang segala semangat yang dilaung- laungkan semasa awal semester dulu, dek timbunan kerja yang mencurah- curah akhir- akhir ini. Kerja last minit yang amat disukai oleh setiap insan yang bergelar pelajar. Sudah berbuih mulut pensyarah- pensyarah menasihati kami untuk mendahulukan sebarang assignment/ kerja sekolah yang diperolehi awal, tapi macam biasalah, waktu- waktu yang kritikal seperti inilah yang dipilih. Huh... memang penat.
aku masih lagi bertahan untuk menempuh hari- hari mendatang... Moga- moga semangat yang telah hilang dulu, muncul kembali.....
JADUAL FINAL EXAM....
KHAT 2 19/03/10
BM KERJAYA 24/03/10
FIQH SIRAH 27/03/10
ARABIC LEXICOGRAPHY 29/03/10
FIQH IBADAT 02/04/10
CURRICULUM & INSTRUCTION 03/04/10
INTRO TO GEN. LINGUISTICS 05/04/10
MA'ANI 08/04/10
**** BUAT SEMUA SAHABAT2 DI INSTITUT PENDIDIKAN UIAM, SELAMAT MENEMPUHI PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER 2, BITTAUFIQ WANNAJAH.....*****

No comments: